Přítomné časy - Present tenses
Přítomný čas prostý - Present simple
Přítomný čas prostý - Present Simple je základním gramatickým časem v angličtině. Používá se k vyjadřování pravidelných nebo opakujících se činností, obecných pravd a neměnných faktů. Tento čas je velmi jednoduchý na tvorbu, což ho činí ideálním pro začátečníky. Typickými signály pro použití přítomného času prostého jsou frekvenční příslovce jako "always", "often", "sometimes" nebo "never".
Tvorba vět
V kladných větách se používá základní tvar slovesa, například "I work every day. " (Pracuji každý den.). U třetí osoby jednotného čísla "he, she, it" však přidáváme koncovku -s nebo -es: "She writes emails every morning." (Píše e-maily každé ráno.). V otázkách se používá pomocné sloveso "do" či "does" pro třetí osobu: "Do you like pizza?" (Máš rád pizzu?) a v záporu "do not" (don't)"nebo "does not" (doesn't): "They don't play football." (Nehrávají fotbal).
Použití
Přítomný čas prostý se používá k popisu pravidelných aktivit a rutin. Například: "I go to school every weekday." (Chodím do školy každý všední den). Kromě toho se tento čas používá k vyjadřování obecných faktů, které platí vždy, například: "Water boils at 100 degrees Celsius." (Voda se vaří při 100 stupních Celsia). Další běžné využití je v popisech věcí nebo lidí: "She works as a teacher." (Pracuje jako učitelka.).
Časté chyby
Jednou z nejčastějších chyb je zapomenutí přidat koncovku -s ve třetí osobě jednotného čísla. Například: "He like football." je nesprávné, správně je "He likes football." Další častou chybou je nesprávné použití pomocného slovesa v otázkách a záporech, například: "She don't like apples." místo správného "She doesn't like apples." Je důležité věnovat pozornost i slovosledu, který se může lišit od češtiny.
Praktické využití
Procvičování přítomného času prostého zahrnuje tvorbu vět, otázek a záporů s využitím běžných slov a frází. Například zkuste popsat svůj den: "I wake up at 7 AM, have breakfast, and go to work." Další praktickou metodou je používání frekvenčních příslovcí: "I always drink coffee in the morning." (Vždy piji ráno kávu.). Pravidelným cvičením si osvojíte tento čas tak, že ho budete používat přirozeně a bez přemýšlení.
- kladné věty
podmět + významové sloveso + zbytek věty
I live in a house. | (Já) bydlím v domě. |
You live in a house. | (Ty) bydlíš v domě. |
He lives in a house. | (On) bydlí v domě. |
She lives in a house. | (Ona) bydlí v domě. |
It lives in a house. | (Ono) bydlí v domě. |
We live in a house. | (My) bydlíme v domě. |
You live in a house. | (Vy) bydlíte v domě. |
They live in a house. | (Oni) bydlí v domě. |
- záporné věty
podmět + pomocné sloveso do/does + zápor not + významové sloveso + zbytek věty
I do not (don´t) live in a house. | (Já) nebydlím v domě. |
You do not (don´t) live in a house. | (Ty) nebydlíš v domě. |
He does not (doesn´t) live in a house. | (On) nebydlí v domě. |
She does not (doesn´t live) in a house. | (Ona) nebydlí v domě. |
It does not (doesn´t) live in a house. | (Ono) nebydlí v domě. |
We do not (don´t) live in a house. | (My) nebydlíme v domě. |
You do not (don´t) live in a house. | (Vy) nebydlíte v domě. |
They do not (don´t) live in a house. | (Oni) nebydlí v domě. |
- otázky
pomocné sloveso do/does + podmět + významové sloveso + zbytek věty
Do I live in a house? | Bydlím (já) v domě? |
Do you live in a house? | Bydlíš (ty) v domě? |
Does he live in a house? | Bydlí (on) v domě? |
Does she live in a house? | Bydlí (ona) v domě? |
Does it live in a house? | Bydlí (ono) v domě? |
Do we live in a house? | Bydlíme (my) v domě? |
Do you live in a house? | Bydlíte (vy) v domě? |
Do they live in a house? | Bydlí (oni) v domě? |
- otázky a odpovědi
Do you live in a house? | Yes, I do./No, I don´t. |
Where do you live? | I live in a house. |
Přítomný čas průběhový - Present continuous
Přítomný čas průběhový - Present Continuous se používá k vyjadřování dějů, které právě probíhají nebo jsou dočasné. Na rozdíl od přítomného času prostého, který popisuje obecné pravdy a opakující se činnosti, přítomný čas průběhový se zaměřuje na činnosti, které se dějí v aktuálním okamžiku. Často se u něj objevují fráze jako "now" (teď), "at the moment" (v tuto chvíli) nebo "currently" (momentálně).
Tvorba vět
Přítomný čas průběhový se tvoří pomocí pomocného slovesa "to be" (am, is, are) a příčestí přítomného - present participle vytvořeného přidáním koncovky -ing ke slovesu. Například: "I am reading a book." (Čtu knihu.). U záporných vět přidáme zápor "not": "He is not working today." (Dnes nepracuje.). Otázky tvoříme inverzí slovesa "to be": "Are you watching TV?" (Díváš se na televizi?).
Použití
Tento čas se používá primárně k popisu dějů probíhajících právě teď, například: "She is talking on the phone." (Právě telefonuje.). Další využití je pro děje, které jsou dočasné nebo plánované: "We are staying at a hotel this week." (Tento týden bydlíme v hotelu.). Přítomný průběhový čas se také často používá k vyjádření rozčilujícího opakování dějů, obvykle s příslovcem "always": "He is always forgetting his keys." (Pořád zapomíná klíče.).
Časté chyby
Chybou bývá zapomenutí pomocného slovesa to be, například: "She walking" místo správného "She is walking". Dalším častým problémem je nesprávné tvoření -ing tvaru, například: "runing" místo správného "running". Někteří studenti také zaměňují přítomný čas průběhový s prostým, například: "I watch TV now." místo "I am watching TV now." Je důležité si uvědomit rozdíl mezi aktuálními ději a obecnými fakty.
Praktické využití
Procvičování přítomného času průběhového zahrnuje tvorbu vět popisujících aktuální činnosti: "I am studying English right now." (Právě teď se učím angličtinu). Dalším cvičením může být popis obrázků nebo situací, například: "The children are playing in the park." (Děti si hrají v parku). Čím častěji budete tento čas používat, tím snadněji pochopíte jeho význam a rozdíl oproti jiným časům.
- kladné věty
podmět + am / is / are (stažené tvary) + sloveso s koncovkou -ing (present participle) + zbytek věty
I am (´m) working at the moment. | (Já) právě pracuji. |
You are (´re) working at the moment. | (Ty) právě pracuješ. |
He is (´s) working at the moment. | (On) právě pracuje. |
She is (´s) working at the moment. | (Ona) právě pracuje. |
It is (´s) working at the moment. | (Ono) právě pracuje. |
We are (´re) working at the moment. | (My) právě pracujeme. |
You are (´re) working at the moment. | (Vy) právě pracujete. |
They are (´re) working at the moment. | (Oni) právě pracují. |
- záporné věty
podmět + am / is / are (stažené tvary) + zápor not + sloveso s koncovkou -ing (present participle) + zbytek věty
I am not (´m not) working at the moment. | (Já) právě nepracuji. |
You are not (aren´t) working at the moment. | (Ty) právě nepracuješ. |
He is not (isn´t) working at the moment. | (On) právě nepracuje. |
She is not (isn´t) working at the moment. | (Ona) právě nepracuje. |
It is not (isn´t) working at the moment. | (Ono) právě nepracuje. |
We are not (aren´t) working at the moment. | (My) právě nepracujeme. |
You are not (aren´t) working at the moment. | (Vy) právě nepracujete. |
They are not (aren´t) working at the moment. | (Oni) právě nepracují. |
- otázky
am / is / are + podmět + sloveso s koncovkou -ing (present participle) + zbytek věty
Am I working at the moment? | Pracuji (já) právě? |
Are you working at the moment? | Pracuješ (ty) právě? |
Is he working at the moment? | Pracuje (on) právě? |
Is she working at the moment? | Pracuje (ona) právě? |
Is it working at the moment? | Pracuje (ono) právě? |
Are we working at the moment? | Pracujeme (my) právě? |
Are you working at the moment? | Pracujete (vy) právě? |
Are they working at the moment? | Pracují (oni) právě? |
- otázky a odpovědi
Are you working at the moment? | Yes, I am./No, I´m not. |
Where are you working at the moment? | I am (´m) working in an office. |
Předpřítomný čas prostý - Present perfect simple
Předpřítomný čas prostý - Present Perfect Simple je gramatický čas používaný k vyjádření událostí, které se staly v minulosti, ale mají vliv na přítomnost nebo jsou pro přítomnost důležité. Tento čas se často používá k popisu zkušeností, změn, dosažených výsledků nebo nedávno dokončených dějů. Například věta "I have visited London.“ vyjadřuje, že návštěva Londýna proběhla, a tato informace je nyní aktuální.
Tvorba vět
Předpřítomný čas prostý se tvoří pomocí pomocného slovesa "have/has" (podle podmětu) a příčestí minulého - past participle hlavního slovesa. Příklad: "She has eaten breakfast.“ nebo "We have finished our homework.“ U pravidelných sloves se příčestí tvoří přidáním -ed (např. "worked", "arrived“), zatímco nepravidelná slovesa mají zvláštní tvary (např. "gone“, "seen“). Negativní věty se tvoří přidáním "not" za pomocné sloveso, např. "He has not arrived.“
Použití
Předpřítomný čas prostý se používá k vyjádření dějů, které se odehrály v minulosti, ale mají vliv na přítomnost. Například věta "I have lost my keys.“ znamená, že klíče jsou stále ztracené. Tento čas se také používá k popisu zkušeností "She has visited Paris many times.“ nebo opakovaných akcí v nespecifikovaném časovém období až do současnosti "We have seen this movie three times.“.
Časté chyby
Jednou z nejčastějších chyb je zaměňování předpřítomného času prostého s minulým časem prostým. Například věta "I have seen her yesterday.“ je nesprávná, protože "yesterday" označuje konkrétní minulý čas a správná věta by zněla: "I saw her yesterday.“ Další častou chybou je nesprávné použití "since" a "for". Například: "I have lived here for 2010.“ je nesprávné, správná forma je "I have lived here since 2010.“
Praktické využití
V běžné komunikaci je předpřítomný čas užitečný při rozhovorech o nedávných událostech nebo zážitcích. Například: "Have you ever tried sushi?“ (Zkusil/a jsi někdy sushi?) nebo "I have already read that book.“ Používá se také při vyjádření dlouhodobých změn: "Technology has advanced a lot in the past decade.“ Tento čas se často používá i v otázkách, které zjišťují obecné informace: "Have you seen the news today?“
- kladné věty
podmět + have / has + sloveso s koncovkou -ed nebo u nepravidelných sloves speciální tvar (past participle) + zbytek věty
I have (´ve) been to the USA. | (Já) už jsem byl/a v USA. |
You have (´ve) been to the USA. | (Ty) už jsi byl/a v USA. |
He has (´s) been to the USA. | (On) už byl v USA. |
She has (´s) been to the USA. | (Ona) už byla v USA. |
It has (´s) been to the USA. | (Ono) už bylo v USA. |
We have (´ve) been to the USA. | (My) už jsme byli v USA. |
You have (´ve) been to the USA. | (Vy) už jste byli v USA. |
They have (´ve) been to the USA. | (Oni) už byli v USA. |
- záporné věty
podmět + have / has + zápor not + sloveso s koncovkou -ed nebo u nepravidelných sloves speciální tvar (past participle) + zbytek věty
I have not (haven´t) been to the USA. | (Já) jsem ještě nebyl/a v USA. |
You have not (haven´t) been to the USA. | (Ty) jsi ještě nebyl/a v USA. |
He has not (hasn´t) been to the USA. | (On) ještě nebyl v USA. |
She has not (hasn´t) been to the USA. | (Ona) ještě nebyla v USA. |
It has not (hasn´t) been to the USA. | (Ono) ještě nebylo v USA. |
We have not (haven´t) been to the USA. | (My) jsme ještě nebyli v USA. |
You have not (haven´t) been to the USA. | (Vy) jste ještě nebyli v USA. |
They have not (haven´t) been to the USA. | (Oni) ještě nebyli v USA. |
- otázky
have / has + podmět + sloveso s koncovkou -ed nebo u nepravidelných sloves speciální tvar (past participle) + zbytek věty
Have I been to the USA? | Byl/a už jsem (já) v USA? |
Have you been to the USA? | Byl/a už jsi (ty) v USA? |
Has he been to the USA? | Byl už (on) v USA? |
Has she been to the USA? | Byla už (ona) v USA? |
Has it been to the USA? | Bylo už (ono) v USA? |
Have we been to the USA? | Byli už jsme (my) v USA? |
Have you been to the USA? | Byli už jste (vy) v USA? |
Have they been to the USA? | Byli už (oni) v USA? |
- otázky a odpovědi
Have you been to the USA? | Yes, I have./No, I haven´t. |
Where have you been to? | I have (´ve) been to the USA. |
Předpřítomný čas průběhový - Present perfect continuous
Předpřítomný čas průběhový - Present Perfect Continuous se používá k popisu dějů, které začaly v minulosti a stále probíhají, nebo jejichž účinky jsou patrné v přítomnosti. Například věta "I have been reading this book for two hours.“ vyjadřuje, že čtení knihy začalo před dvěma hodinami a stále pokračuje. Tento čas se také používá k vyjádření opakovaných nebo trvajících aktivit, které ovlivňují současný stav, například "She has been working a lot lately.“
Tvorba vět
Předpřítomný čas průběhový se tvoří pomocí pomocného slovesa "have“ nebo "has“ (podle podmětu: I, you, we, they – have; he, she, it – has), třetího tvaru slovesa "be“ (been) a významového slovesa v průběhovém tvaru (infinitiv s koncovkou -ing). Tento čas vyjadřuje děj, který začal v minulosti a pokračuje do přítomnosti, nebo jehož účinky stále trvají. Například věty: "I have been studying for three hours." (Studuji už tři hodiny) nebo "He has been running since morning." (Běhá od rána).
Použití
Stejně jako u předpřítomného času prostého se i v průběhovém čase často používají výrazy "since" a "for" k označení trvání: "We have been waiting here for an hour.“ nebo "He has been living in London since 2015.“ Dalšími častými výrazy jsou "lately", "recently" a fráze naznačující opakované aktivity: "Have you been exercising lately?“ (Cvičil/a jsi v poslední době?).
Časté chyby
Jednou z nejčastějších chyb je nesprávné použití průběhového tvaru s časově omezenými ději, například "I have been finishing my homework.“ je nesprávné, protože "finishing" je dokončovací akce, která netrvá dlouhou dobu. Správná forma by byla "I have finished my homework.“ Další častou chybou je záměna s minulým časem, například "I was studying for three hours.“ místo správného "I have been studying for three hours.“ (pokud aktivita stále trvá nebo má vliv na přítomnost).
Praktické využití
Předpřítomný čas průběhový je v angličtině velmi užitečný pro popis dějů v běžné konverzaci i formálních situacích. Například při vysvětlování důvodů současného stavu: "I’m so tired because I have been working all day.“ nebo při popisu trvalých změn: "The weather has been getting warmer recently.“ Tento čas umožňuje zaměřit se na průběh a trvání dějů, což je důležité v rozhovorech, zprávách nebo popisech současné situace.
- kladné věty
podmět + have / has + been + sloveso s koncovkou -ing (present participle) + zbytek věty
I have (´ve) been studying English. | (Já) jsem studoval/a angličtinu. |
You have (´ve) been studying English. | (Ty) jsi studoval/a angličtinu. |
He has (´s) been studying English. | (On) studoval angličtinu. |
She has (´s) been studying English. | (Ona) studovala angličtinu. |
It has (´s) been studying English. | (Ono) studovalo angličtinu. |
We have (´ve) been studying English. | (My) jsme studovali angličtinu. |
You have (´ve) been studying English. | (Vy) jste studovali angličtinu. |
They have (´ve) been studying English. | (Oni) studovali angličtinu. |
- záporné věty
podmět + have / has + zápor not + been + sloveso s koncovkou -ing (present participle) + zbytek věty
I have not (haven´t) been studying English. | (Já) jsem nestudoval/a angličtinu. |
You have not (haven´t) been studying English. | (Ty) jsi nestudoval/a angličtinu. |
He has not (hasn´t) been studying English. | (On) nestudoval angličtinu. |
She has not (hasn´t) been studying English. | (Ona) nestudovala angličtinu. |
It has not (hasn´t) been studying English. | (Ono) nestudovalo angličtinu. |
We have not (haven´t) been studying English. | (My) jsme nestudovali angličtinu. |
You have not (haven´t) been studying English. | (Vy) jste nestudovali angličtinu. |
They have not (haven´t) been studying English. | (Oni) nestudovali angličtinu. |
- otázky
have / has + podmět + been + sloveso s koncovkou -ing (present participle) + zbytek věty
Have I been studying English? | Studoval/a jsem (já) angličtinu? |
Have you been studying English? | Studoval/a jsi (ty) angličtinu? |
Has he been studying English? | Studoval (on) angličtinu? |
Has she been studying English? | Studovala (ona) angličtinu? |
Has it been studying English? | Studovalo (ono) angličtinu? |
Have we been studying English? | Studovali jsme (my) angličtinu? |
Have you been studying English? | Studovali jste (vy) angličtinu? |
Have they been studying English? | Studovali (oni) angličtinu? |
- otázky a odpovědi
Have you been studying English? | Yes, I have./No, I haven´t. |
What have you been studying? | I have (´ve) been studying English. |