Metoda CLIL - Content and Language Integrated Learning
Content and Language Integrated Learning neboli Obsahově a jazykově integrované učení patří k významným trendům současného vzdělávání. Integruje výuku učiva jak daného předmětu, tak i cizího jazyka, dochází tedy k propojení jazykové výuky a vyučovaného předmětu. Příkladem může být integrace angličtiny a ICT, kde ICT je prostředkem k výuce jazyka, přičemž se studenti neustále učí používat nově nabyté vědomosti ve fungování ICT.
Mezi výhody CLIL patří přirozené prostředí pro výuku a rozvoj cizího jazyka. Studenti používají cizí jazyk v naprosto přirozeném prostředí, a ne v uměle vykonstruovaných situacích. Jsou lépe motivováni a jsou zároveň účastni bezprostředního použití jazyka. Hodina jednoho nejazykového předmětu umožní tak nenásilné osvojování si cizího jazyka.
Výuka metodou CLIL je dost často nesprávně interpretována jako výuka nejazykového předmětu v cizím jazyce nebo jako výuka jazyka na základě témat z odborných předmětů, tj. na základě mezipředmětových vztahů.
V prvním případě jde o bilingvní, resp. cizojazyčnou výuku nejazykového předmětu, při které je u studentů nezbytným předpokladem znalost cizího jazyka. Cílem není získat primárně nové znalosti v cizím jazyce, ale především v nejazykovém předmětu, nabízené prostřednictvím cizího jazyka. Ve druhém případě jde o mezi předmětové vztahy, kde učitel využívá znalosti studentů z nejazykového předmětu k výuce slovní zásoby, gramatických a lexikálních jevů cizího jazyka. V tomto případě není cílem hodiny získat nové znalosti v nejazykovém předmětu.
Metoda CLIL může být účinným nástrojem pro rozvoj jazykových dovedností studentů a zvýšení jejich motivace k učení se. Nicméně je důležité zvážit potřebu časového a organizačního úsilí ze strany učitelů a zabezpečit, aby byla metoda přizpůsobena konkrétním potřeb.
Charakteristika:
- Spojení jazyka a obsahu: Metoda CLIL spojuje výuku jazyka s výukou obsahu jiného předmětu, což umožňuje studentům získávat jazykové dovednosti prostřednictvím relevantního a autentického materiálu.
- Dvojí cíl: Studenti mají dvojí cíl: naučit se nový obsahový předmět a rozvíjet své jazykové dovednosti v cílovém jazyce.
- Praktické použití jazyka: Studenti mají příležitost prakticky používat jazyk v reálných situacích a kontextech, což podporuje rozvoj jejich komunikačních dovedností.
- Rozmanitost učebních metod: Metoda CLIL umožňuje využití různorodých učebních metod, jako jsou diskuse, projekty, práce ve skupinách atd., aby se lépe přizpůsobila potřebám studentů.
Výhody:
- Rozvoj jazykových dovedností: Studenti mají příležitost rozvíjet své jazykové dovednosti prostřednictvím autentického a relevantního materiálu.
- Zvýšená motivace: Studium obsahu, který je pro studenty zajímavý a relevantní, může zvýšit jejich motivaci k učení jazyka.
- Propojení znalostí: Metoda umožňuje propojení znalostí z různých oblastí a podporuje celoživotní učení.
- Příprava na mezinárodní prostředí: Studenti získávají schopnost komunikovat a pracovat v mezinárodním prostředí, což je důležité v dnešní globalizované společnosti.
Nevýhody:
- Náročnost implementace: Metoda vyžaduje spolupráci mezi jazykovými a obsahovými učiteli a přípravu speciálních výukových materiálů, což může být časově náročné.
- Omezené zdroje: Některé školy mohou mít omezené zdroje na podporu metody CLIL, jako jsou kvalifikovaní učitelé nebo dostatečný počet vhodných výukových materiálů.
- Nedostatečná podpora učitelů: Učitelé mohou potřebovat dodatečnou podporu a školení pro úspěšné provedení metody CLIL.
- Potřeba vyvážení obsahu a jazyka: Je důležité najít vyvážený přístup k výuce obsahu a jazyka, aby nedošlo k přehlížení jedné strany na úkor druhé.