Berlitz metoda - The Berlitz Method
Berlitz metoda, jejímž autorem je německý lingvista Maxmilian Berlitz, byla poprvé představena v roce 1878 a přinesla velké změny ve výuce cizích jazyků. V dnešní době se s její pomocí vyučuje ve více než 70 zemích světa. Tato metoda patří k těm, které staví na učení se jazyku na základě způsobu, jakým si v dětství osvojujeme mateřštinu, a to nejprve poslechem a poté mluvením.
Začíná se od nejjednodušších frází, jednotlivá slova a věty se zásadně nepřekládají, studenti jejich smysl vytuší z kontextu. Smyslem je vést je k tomu, aby v cizím jazyce uvažovali a nespojovali si nová slovíčka a fráze s jejich ekvivalenty v jejich rodném jazyce. Stejně jako slovní zásobu se i gramatická pravidla učí studenti přirozeně, jejich aktivním užíváním v konverzaci, formální výuka gramatiky zcela chybí.
Hlavní ambicí metody je především rychlejší rozvoj komunikačních dovedností v porovnání s metodami, které využívají překladu, a to především díky neustálému používání jazyka. V centru výuky totiž stojí mluvený dialog. Za cíl si klade brát ohledy na potřeby studentů či účastníků kurzu a ušít jim výuku na míru, což není jednoduché, obzvlášť ve větší nebo nesourodé skupině, ale pokud se to podaří, může to mít velice pozitivní účinky. U jednotlivých lekcí je stanoven konkrétní cíl, který musí být přiměřený a splnitelný.
Pokud jde o výukové materiály, usilují o praktičnost a modernost. Berlitz metoda sází na aktuální témata z každodenního života, neboť právě fráze z těchto oblastí by se měli studenti v prvé řadě naučit. Pracuje se s materiály tištěnými, ať už s učebnicemi, nebo autentickými časopisy či jinými texty, ale i s videy a audionahrávkami a všechny, které lze libovolně kombinovat. Vzhledem k tomu, že výuka probíhá kompletně v cizím jazyce, je přínosné, pokud je učitel rodilý mluvčí, ovšem není to vyloženě podmínkou.
Metoda Berlitz je oblíbená pro svůj důraz na komunikativní dovednosti a rychlý pokrok v jazykovém učení. Nicméně je důležité zvážit finanční náklady a zvážit, zda tento styl výuky odpovídá individuálním preferencím a učebním potřebám.
Charakteristika:
- Komunikativní přístup: Metoda Berlitz kladie důraz na praktické použití jazyka v reálných situacích a podporuje rozvoj komunikačních dovedností studentů.
- Intenzivní kurzové struktury: Výukové kurzy Berlitz jsou často intenzivní a zaměřují se na rychlý rozvoj jazykových dovedností prostřednictvím pravidelných lekcí.
- Jednojazyčné prostředí: Během výuky je používán převážně cílový jazyk, což má podporovat rychlejší učení a lepší porozumění jazykovým konceptům.
- Individuální a skupinové lekce: Metoda Berlitz nabízí jak individuální, tak skupinové lekce, což umožňuje studentům vybrat si formu výuky, která nejlépe vyhovuje jejich potřebám a preferencím.
Výhody:
- Rychlý vývoj jazykových dovedností: Intenzivní kurzová struktura a zaměření na praktické použití jazyka může vést k rychlému pokroku v jazykových dovednostech.
- Praktická komunikace: Studenti mají příležitost prakticky používat jazyk v reálných situacích, což zvyšuje jejich sebevědomí a plynulost.
- Flexibilita výukových formátů: Berlitz nabízí různé formáty výuky, což umožňuje studentům vybrat si ten, který nejlépe vyhovuje jejich potřebám a rozpočtu.
- Zkušení učitelé: Výuka je vedená zkušenými učiteli, kteří mají za sebou školení v metodě Berlitz a jsou schopni poskytnout kvalitní výukovou zkušenost.
Nevýhody:
- Vysoké náklady: Kurzy Berlitz mohou být finančně náročné, zejména pokud jsou zvoleny individuální lekce nebo intenzivní programy.
- Nedostatek individualizace: Ve skupinových lekcích může být obtížné poskytnout individuální pozornost každému studentovi a adresovat jejich specifické potřeby.
- Omezená práce se skupinou: V některých kurzech může být omezená možnost práce ve skupině a spolupráce s ostatními studenty.
- Omezená důraz na gramatiku: Metoda se často zaměřuje na komunikaci a mluvený projev a méně na gramatické struktury, což může být nevýhodou pro studenty, kteří preferují více strukturovaný přístup.