Čekejte prosím...

Audiolingvistická metoda - The Audiolingual Method

Vznik audiolingvistické metody je spjat s 2. světovou válkou. Právě během této doby vznikla v USA metoda, která nabízela naučení se cizího jazyka za velmi krátkou dobu, což bylo vzhledem k situaci nezbytné, někdy proto bývá nazývána the Army Method. Audiolingvistická metoda tedy vznikla převážně za vojenským účelem, a to naučit co nejvíce lidí v co nejkratším čase cizí jazyk.

Základem této metody byl, stejně jako u přímé metody, mluvený projev se správnou výslovností, přičemž velký důraz se kladl na gramatiku. Mimo jiné se také usilovalo o to, aby studenti byli schopni rychle a správně reagovat v každodenních situacích, disponovali širokou slovní zásobou a uměli ji vhodně využít. Mezi nejdůležitější principy metody patří důraz na komunikaci a drilová cvičení.

Upřednostňuje se mluvená podoba jazyka před psanou a charakteristická je situativnost, tzn. osvojení si určitých zažitých modelů, např. na úřadě, v obchodě, u lékaře... Jazyk získáváme na základě odposlechu a následné nápodoby. Gramatické struktury se učí v přesném pořadí, nejdříve jednodušší struktury, posléze ty složitější intuitivním způsobem. Metoda drilu je hlavní aktivitou v procvičování jazyka a důraz je kladen spíše na strukturu jazyka než na obsah a význam.

Učitel je vnímán jako autorita, je středem pozornosti  a určuje ráz hodiny. V hodinách je používán pouze cizí jazyk. Učitel je iniciátorem veškeré interakce mezi učitelem a studenty i studenty navzájem. Naopak studenti, ve srovnání  s přímou metodou, ztrácejí svoji možnost spontánně se projevit a aktivně se zapojit do výuky. Tato centralizace role učitele omezuje aktivní zapojení studentů do výuky.

Hodina často začíná rozhovorem, popisem obrázku nebo předmětu. Studenti procvičují učivo tím způsobem, že učitel  předříkává a studenti mají za úkol opakovat po něm, odpovídat na jeho otázky a provádět řízené úkoly. Obzvlášť charakteristické je pro tuto metodu práce s dialogy a různými typy cvičení na bázi drilu. Tento přístup podporuje zapamatování a upevnění gramatických struktur.

Audiolingvistická metoda byla často používána ve vojenských kontextech a ve školách pro výuku moderních jazyků, ale má své výhody a nevýhody, které je důležité vzít v úvahu při výběru vhodné výukové metody. Přestože může být velmi efektivní pro určité typy studentů, nevyhovuje všem učebním stylům. Proto je důležité pečlivě zvážit cíle výuky a potřeby studentů před jejím zařazením do výukového procesu.

 

Charakteristika:

  • Důraz na poslech a opakování: Centrálním prvkem této metody je opakování a napodobování modelů mluvení poskytovaných učitelem nebo nahrávkami.
  • Omezené použití mateřského jazyka: Stejně jako u přímé metody se audiolingvistická metoda snaží minimalizovat použití mateřského jazyka studentů a místo toho se zaměřuje na používání cílového jazyka.
  • Dialogické lekce: Výuka často probíhá formou dialogů a frází, které studenti opakují a následně používají v různých kontextech.
  • Důraz na gramatické struktury: Znalost gramatických struktur a frází je klíčová, a studenti jsou povzbuzováni k jejich opakovanému používání.

 

Výhody:

  • Rychlý rozvoj konverzačních dovedností: Opakování a procvičování dialogů a frází pomáhá studentům rychle rozvíjet své konverzační schopnosti.
  • Podpora paměti a upevnění slovní zásoby: Opakování a napodobování modelů mluvení pomáhá studentům lépe si zapamatovat slova a fráze.
  • Efektivní pro auditivní typy učení: Tato metoda je vhodná pro studenty, kteří lépe absorbuje informace prostřednictvím poslechu a mluvení.
  • Jednoduchá aplikace: Audio-lingvistická metoda může být relativně snadno aplikována s použitím nahrávek a učebních materiálů.

 

Nevýhody:

  • Nedostatečný důraz na porozumění: Tato metoda se často zaměřuje převážně na povrchovou znalost jazyka a může zanedbávat porozumění gramatickým a syntaktickým strukturám.
  • Omezené použití jazyka: Studenti se mohou naučit pouze určité fráze a dialogy, což jim může bránit v flexibilním používání jazyka v různých situacích.
  • Nepřirozený přístup: Metoda může působit mechanicky a uměle, což může odradit některé studenty.
  • Nízká flexibilita: Tato metoda může být omezená ve své schopnosti přizpůsobit se individuálním potřebám a různým učebním stylům studentů.
PODZIMNÍ KURZY 2025/2026

Již nyní si můžete naplánovat podzimní kurz angličtiny! Vyberte si z naší nabídky!


  • ceny již od 3520 Kč (bez DPH) za 16 lekcí/od 3740 Kč (bez DPH) za 17 lekcí/od 3960 Kč (bez DPH) za 18 lekcí
  • 1 lekce = 90 minut, tzn. od 220 Kč za jednu lekci (bez DPH)
  • max. 8 účastníků ve skupině
  • podzimní kurzy začínají v týdnu od 15. 9. do 19. 9. 2025

LETNÍ KURZY 2025

Právě probíhá zápis! Neváhejte a vybírejte z naší nabídky!


  • ceny již od 2080 Kč (bez DPH)
  • 1 lekce = 90 minut, tzn. od 220 Kč za jednu lekci (bez DPH)
  • max. 8 účastníků ve skupině
  • kurzy začínají v týdnu od 30. 6. do 4. 7. 2025

SLEVY & BENEFITY

Věnujte pozornost slevám a výhodám, které Vám umožní studovat výrazně levněji! 

Kombinací akčních nabídek můžete dosáhnout slevy až 25 %!


KONTAKT

Provozovna


Adresa:

Mlýnská 938/4
Olomouc
779 00
Česká republika

Kontaktní údaje:

+420 604 876 372

eng-olomouc@email.cz

FACEBOOK


British Council